Groteskin toimittaja tutki, mitä muuta kuin paskaa joutaa pöntöstä alas.

_DSC0684-12_11459

“Ootko sä koskaan uinut ulosteessa? Mä kahlaan siinä joka päivä”, toteaa tiukkailmeinen, märkäpukuun sonnustautunut mies Helsingin seudun ympäristöpalveluiden eli HSY:n Siisti viemäri -kampanjavideossa.

Videolla viemärisukeltaja kurkkaa sadevesikaivosta ja toruu heitä, jotka heittävät vessasta alas jotain muuta kuin sitä itseään. Noudattamalla sukeltajan käskyjä voi estää rottien tai mutakylpyjen kaltaisten kauheuksien pääsyn kylpyhuoneeseen.

Pytty kiehtoo ympäri maailmaa. Japanissa lapsille puetaan kakkahattuja päähän, ja heidät laitetaan laskemaan suuria vessanpönttöliukumäkiä. Syy on se, että on kuulemma opettavaista tietää, miltä paskasta tuntuu.

Harry Potter veti myös tunnetusti itsensä pöntöstä alas ja pääsi taikaneuvostoon. Itse olen jo lakannut uskomasta, että oma pyttyni johtaisi Arkadianmäelle. Mutta mihin se johtaa ja millaisen matkan kaikki takataskuista tippuneet puhelimet kulkevat? Päätän selvittää asian ja marssin kansainvälisenä käymäläpäivänä 19.11. HSY:n toimistolle jututtamaan ympäristöasiantuntija Anu Helosvuorta.

Viemärisukeltaja ajelee tunneleissa mönkijällä

“Hiusharjasta irtoavat hiukset eivät kuulu pönttöön”, Helosvuori aloittaa valistuksen.

Syyllisyys hehkuu kasvoiltani: aiheutimmeko minä ja irtoavat hiukseni taloyhtiömme viimevuotisen putkiremontin? Helosvuoren mukaan kaikki heitetyt tavarat aiheuttavat yhdessä ongelmia.

“Hiuksia jää helposti putkiston käännekohtiin, ja jos niihin vielä tarttuu vanupuikkoja ja rasvaa, tukos on valmis”, Helosvuori kertoo.

Roskakori kylpyhuoneessa lopettaisi siis monet putkiremontit sekä naapuririidat.

Viemäritunneleissa viemärisukeltajat astuvat esiin. Helosvuoren mukaan ammattikunta ei ole kovinkaan laaja, vaan pääkaupunkiseudun kaksi sukeltajaa ovat Suomen ainoat. He eivät videon kovista puheista huolimatta sukella ulosteessa, vaan kahlaavat jätevedessä ja ajavat tunneleissa mönkijällä. Viemärisukeltajan työnkuvaan kuuluu tarkastaa viemäreiden kuntoa, kerätä roskia sekä myrkyttää rottia ja rikkoa niiden kyhäämiä vessapaperipesiä.

”Rotat eivät ole pelkkä pelote. Ne menestyvät hyvin viemäreissä ja syövät tiukan paikan tullen myös ulosteita. Mutta eniten ne pitävät rasvasta ja ruoantähteistä”, Helosvuori kertoo.

Rottia ilmestyy aika ajoin sulostuttamaan varsinkin Helsingin keskustan asukkaiden wc-istuntoja. Ne ovat ilmiömäisiä sukeltajia ja taitavia kiipeilijöitä. Jos ei pidä kutsumattomista jouluvieraista, kannattaa heittää kinkunpaistorasva roskikseen.

Lakana pöntössä

Jätevedenpuhdistamolla vesi virtaa välpän läpi. Se on siivilä, johon kaikki yli sentin pituiset tavarat jäävät.

“Eniten välppään jää veteen hajoamattomia käsipapereita, tamponeja, siteitä, vanupuikkoja ja ruokaa, kuten kokonaisia nakkeja ja lihapullia”, Helosvuori kertoo.

Päivässä välppään jää 3 000 kiloa jätettä. Viime vuonna Espoon jätevedenpumppaamolta löytyi kokonainen lakana. Ehkä pyykkikori ja pytty ovat jonkun kylpyhuoneessa vierekkäin.

Pönttö kiehtoo erityisesti lapsia, ja siksi lelut ovat myös yleisiä löydöksiä. Onko mitään hauskempaa kuin katsoa, kuinka barbiet tai Star Wars -hahmot huuhtoutuvat vesiliukumäkeen?

Välppäys_lelut_9774

Hauskuus loppuu, kun lelut huuhtomisen jälkeen katoavat iäksi. Välppään jäävää roskaa e i enää lajitella erikseen, ja monet arvokorujaan hätääntyneinä tiedustelevat ihmiset joutuvat pettymään.

Törkyiset pääkaupunkilaiset

Jokainen pääkaupunkiseudun asukas heittää pönttöön vuodessa keskimäärin kilon sinne kuulumatonta jätettä. Helosvuori on huolissaan:

“Kyllä se on oikeasti iso ongelma. Jos jätevedet tulevat kylppäriin, remppa on kallis ja haju hirveä. Välppään jääneiden roskien kuivaaminen, kuljettaminen ja energiaksi hyödyntäminen on monivaiheinen prosessi ja aiheuttaa turhia kuluja.”

HSY ei halua olla paasaava valistaja vaan tuoda vastuullisia neuvoja arkeen. Juuri humorististen ja paikoin jopa ällöttävien argumenttien on huomattu uppoavan kuluttajiin ja johtavan muutokseen käyttäytymisessä.

“Finnkinoissa pyörivä Siisti viemäri -video pääsi kolmen parhaan joukkoon mainosvideokilpailussa, ja teettämämme huomionarvotutkimus todisti, että katsojat ymmärsivät hyvin jutun juonen”, Helosvuori  kertoo.

Videoiden sukeltaja on yrmeä, mutta itseironinen koko perheen hahmo. Hän vilkuttelee kuravedellä täytetystä lasten uima-altaasta ja sihisee kuin rotta. Vaikka viemärifaktat ovat kovia ja vastenmielisiä, niistä onnistutaan viestimään löysästi ja lämpöisesti.