Aikamme Benjamin Peltonen

Suomi on vihdoin saanut ensimmäiset Snäpy-julkkiksensa. Konsta Kettunen eli mieskettu kertoo, miten Snäppi-feimiksi tullaan ja millaista on elämä, kun yksityisestä tekee julkista.

kettunen1

”Follow for follow, eiks jee?”

Tätä lausetta Snapchat-persoona Konsta Kettunen, 26, viljelee puheessaan harva se päivä. Hän saattaa myös napata kaverin puhelimen ja ladata sinne Snapchatin, jos tämä ei vielä käytä sovellusta. Tällaista pientä häpeilemättömyyttä tarvitaan, jotta nousee Snapchat-feimiksi. Juuri sellainen Kettusesta eli @mieskettu’sta on tullut tänä vuonna. Hänen My Story -metkujaan seuraa päivittäin peräti noin 400 snäppääjää huolimatta siitä, että Kettunen on periaatteessa ihan tavallinen – joskin poikkeuksellisen näköinen – jantteri, ei esimerkiksi muotibloggaaja tai teini-idoli. Siviiliammatiltaan hän on apulaistuottaja mainosyhtiössä.

”Seuraajia saa sillä, että snäppärit ristiinsuosittelevat toisiaan My Storyissään ja että verkostoituu muiden snäppifeimien kanssa. Omaa snäppifeimiyttäni ovat edistäneet myös iso kaveriporukka, hyvä itsetunto ja rohkeus puhua yksin puhelimelle keskellä Helsinkiä”, Kettunen sanoo.

Suosiota joudutti myös sometoimisto Kurion elokuinen Snapchatin suurimmat suomalaiset -listaus, jossa mieskettu tietenkin komeili mukana.

Snäppääjiä on kahdenlaisia

Kettusen julkkisstatus on tuore juttu. Ennen hän oli kiinnostunut ennemminkin vloggaamisesta, kunnes viime kesänä kaveri opetti hänet snäppäämään. Punapää innostui heti. Yksinpuhelut puhelimelle eivät hävettäneet vaan ennemminkin se, ettei hän ollut kuullut Snäpystä aiemmin.

Kettunen jaottelee snäppifeimit kahteen porukkaan: On niitä, jotka tietoisesti hakevat jotain hyötyä ja niitä, jotka snäppäävät omaksi ilokseen ilman sen suurempia taka-ajatuksia. Hänen oma tarkoitusperänsä on piristää muita.

”On kiva, jos ihmiset nauravat mun snäpeille. Silloin tiedän onnistuneeni.”

Nuoret seuraajat luovat käytöspaineita

Suositut snäppääjät järjestävät tapaamisia, joissa he jakavat snäppäysideoita ja puhuvat esimerkiksi siitä, mitä Snapchatin aiheuttama suosio on tuonut tullessaan. Kasvava seuraajamäärä luo uudenlaisia paineita keksiä hyviä ideoita ja käyttäytyä korrektisti. Kettunen on muun muassa pohtinut kielenkäyttönsä siistimistä sekä päihteiden pois jättämistä snäpeistä, koska osa hänen seuraajistaan on teini-ikäisiä.

“Mä en esimerkiksi koskaan snäppää kännissä”, Kettunen sanoo.

”Mulle on ihan sama, tietääkö jengi, missä olen töissä, missä päin Helsinkiä mä asun ja mikä on mun puhelinnumero.”

Somepuuhailu voi muuttaa identiteettiä

Elämän jakaminen kiinnostaa myös tutkijoita. Esimerkiksi filosofian maisteri Sari Östman Turun yliopistosta tarkasteli väitöstutkimuksessaan digitaalista kulttuuria. Hänen syksyllä julkaistu väitöskirjansa ”Millasen päivityksen tästä sais?” Elämäjulkaisijuuden kulttuurinen omaksuminen käsittelee minuuden muokkaantumista sosiaalisessa mediassa elämäjulkaisemisen myötä.

Väitöskirjassaan Östman toteaa, että verkossa kerrottavat asiat voivat jopa muuttaa ihmisen todellista identiteettiä. Hän ei kuitenkaan näe someminää erillisenä todellisesta, vaan pikemminkin yhtenä osana ihmisen kokonaisidentiteettiä.

”Samalla kun aktiivinen somekäyttäjä omaksuu elämäjulkaisemisen tekniikat, käytännöt ja toimintakulttuurin, hänen identiteettiinsä kehittyy uusi osa, elämäjulkaisijaidentiteetti, joka toimii muita identiteettejä ilmentävien roolien rinnalla”, Östman sanoo.

Kettunenkaan ei koe, että hänellä olisi erikseen somealteregoa tai erillistä hahmoa Snapchattia varten. Hänen mukaansa Snäpyssä on tärkeintä nimenomaan olla aito, oma itsensä.

”Mitä vähemmän yksityisyyttä, sen parempi”

Kettunen päästää katsojan My Story -videoillaan kotiinsa, työpaikalleen ja ystäviensä pariin. Yksityisyyden kaventuminen ei ahdista Kettusta.

”Mulle on ihan sama, tietääkö jengi, missä olen töissä, missä päin Helsinkiä mä asun ja mikä on mun puhelinnumero”, Kettunen toteaa.

kettunen2

Hänen mielestään on itse asiassa sitä parempi, mitä vähemmän yksityisyyttä on, koska ”näin oma asenne tarttuu muihin ja leviää laajemmaksi ilmiöksi”.

”On turha motkottaa somessa yksityisyyden katoamisesta. Älä sitten ole siellä! Jos et halua nähdä mitään tai tehdä mitään, voit olla keskenäsi ja lukea vaikka analogisia paperilehtiä”, Kettunen sanoo.

Äkkiseltään näyttää siis siltä, että Snapchatissa jaetaan aivan kaikki. Östman kuitenkin muistuttaa, että on tärkeää ymmärtää, ettei somessa koskaan jaeta “kaikkea” vaan vain se, minkä olemme määrittäneet elämäjulkaisuyhteisön normien ja henkilökohtaisten rajojemme avulla julkaisukelpoiseksi.

Verottaako Snapchat läsnäoloa?

Moni ahkera snäppääjä saa osakseen paheksuntaa siitä, ettei ole oikeasti läsnä arjessa vaan aina puoliksi somesfääreissä. Myös Kettusen lähipiiri reagoi snäppäilyyn aluksi nihkeästi.

”Kun aloin kesällä snäpätä ja snäppäsin mun frendejä, ne sanoivat, että älä laita mua sun Snäppiin. Nyt kaikilla niillä brutuksilla on Snapchat, ja ne snäppäävät koko ajan”, Kettunen kertoo.

Östmanin mukaan elämän eri hetkissä voi olla läsnä 100-prosenttisesti, vaikka somen päivittäminen olisikin osa niitä hetkiä. Jos julkaiseminen vie vain muutaman minuutin, se ei pilaa koko kanssakäymistä.

”Kun aloin kesällä snäpätä ja snäppäsin mun frendejä, ne sanoivat, että älä laita mua sun Snäppiin. Nyt kaikilla niillä brutuksilla on Snapchat, ja ne snäppäävät koko ajan.”

Snäppääjälläkin on luovuusblokkeja

Kettunen kertoo, ettei snäppäily aina suju helposti. Välillä kaikki sisältö tuntuu väkinäiseltä, eikä hauskaa tai hyvää juttua vain synny.

”Sitä kelaa illalla, miksi mä laitoin tuon snäpin, mutten halua poistakaan niitä, koska sekin on jotenkin tosi turhaa.”

Snapchat-suvantojen pelastukseksi Kettunen kirjoittaa hyviä juttuideoita ylös. Hän luottaa myös konsepteihin: Tiettyjen aiheiden tai muotojen toistaminen on hyvä tehokeino, josta miesketun katsojatkin pitävät.

Tuote-esittelyitä Stockmannilta?

Mainostajat miettivät nyt kuumeisesti, miten Snapchatin voisi valjastaa myös Suomessa markkinointikäyttöön. Kettunen uskoo, että sovelluksen voi hyvinkin valjastaa palvelemaan kaupallisia tarkoitusperiä. Hän spekuloi, että olisi mahdollista, että hän tekisi sopimuksen vaikka Stockmannin kanssa ja näyttäisi sen tuotteita Snapchatin My Storyssaan parin viikon ajan rahaa vastaan.

”Sanotaan, että ne antaisivat mulle kaksi tonnia viikossa siitä, että mä hengailisin niiden ostoskeskuksessa, katsoisin niiden tuotteitta ja ehkä pelleilisin. Se olisi niille passiivista hyvää markkinointia”, Kettunen sanoo.


@mieskettu’n snäppivinkit 5+1:

  1. Älä pohdi liikaa sitä, onko joku snäppi hyvä, vaan luota intuitioon. Innovatiivinen ja poikkeuksellinen sisältö toimii. Itseironia, hauskuus ja iloisuus ovat tärkeitä!
  2. Jos olet hauska tyyppi, ole oma itsesi. Jos keksit itseäsi paremman persoonallisuuden, ole se. Larppaa, jos osaat!
  3. Vuorovaikuta, niin saat lisää seuraajia. Suositelkaa kaverisnäppääjienne kanssa toisianne ristiin.
  4. Tiivistä.Kun sisältö on tarpeeksi napakka, seuraajat jaksavat katsoa koko My Storyn.
  5. Suunnittele ja säästä. Jos keksit hyviä juttuja, älä anna seuraajille kaikkea herkkua kerralla – laita osa säästöön pahan päivän varalle.
  6. Tsekkaa tili @verohallinto, joka on Konstan sanoin kuivin tili koskaan. Jos haluat luoda hyvän My Storyn, älä tee sitä, mitä verohallinto tekee. Kun teet päinvastoin, snäppäämisen pitäisi teoriassa onnistua todella hyvin.

Kuvat: Dora Dalila

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *