Kaksi vuotta sitten Median hallituksessa syntyi idea: mitä jos medialaiset voisivat päästä tutustumaan yritysten viestintätyöhön muutenkin kuin excujen kautta? 

Yrityssafari oli syntynyt. 

Yrityssafarissa kourallinen opiskelijoita pääsee tutustumaan viestintätoimiston arkeen käytännössä. Safarien pituus vaihtelee parista päivästä kokonaiseen viikkoon, ja niiden ideana on päästää opiskelijat tutustumaan erilaisiin viestintätoimistoihin ja niiden tiimeihin sekä oppimaan viestintäkonsultin työtä tekemällä itse.

Huikean kokemuksen tarjoamisen lisäksi yrityssafarilla on syvempikin tarkoitus: medialaisten työllistymisen parantaminen. Safareilla pääsee näyttämään kyntensä mahdollisille työnantajille, siellä saa naamansa mieleen ja jalkansa oven väliin. Safarilla pääsee verkostoitumaan oikeasti, ja sieltä saa myös näyttöjä työnhakuun.

Vapa Media

Yrityssafarilaiset Vilja Haapanen (vas.), Juho Härkönen ja Hanna Schneider
Kuva: Maria Moulud

Kun kuulin Vapa Median yrityssafarista ensimmäistä kertaa, innostuin. Kun kuulin siitä lisää ja kävi ilmi, että hakiessa täytyy osata mainostaa itseään kolmen minuutin ajan, kauhistuin. Kun sitten kuulin, että olin onnekkaana tullut valituksi yhdeksi kolmesta safarilaisesta, innostuin ja kauhistuin entistä enemmän. Mietin, mikä tilaisuus edessäni oli: viikko ihan oikeassa oman alan työpaikassa ja vielä sellaisessa, joka todella kiinnostaa!

Päivämme kiireisen sisältötoimiston pyörteissä täyttyivät nopeasti. Vapalaiset oivalsivat heti, että meitä voi hyödyntää: jo maanantaipalaverin aikana kuultiin muutamaan kertaan lause ”Hei mitäs safarilaiset on mieltä, te voisitte tehdä tämän, eikö niin?” Ja mehän teimme.

Saimme ideoida villisti erilaisten asiakastöiden parissa yhdessä ja erikseen. Yhdessä tehtävässä ohjeena oli viedä ajatuksemme presentaatioksi asti. Loppuviikosta seisoimmekin kädet hikisinä asiantuntijoiden edessä PowerPointimme kanssa. Palautteen saimme tyyliin, jolla sitä Vapalla aina annetaan: rehellisesti ja rakentavasti. Ainakin minä poistuin neuvottelupöydän äärestä posket innostuksesta ja uusista oivalluksista hehkuen.

Iloksemme satuimme paikalle juuri oikeaan aikaan: torstaina vietettiin Vapan tupareita ja synttäreitä, joten glamouria ei viikosta puuttunut. Uusissa, tyylikkäissä tiloissa ja vielä Vapan pinssi rintamuksessa oli ikimuistoista bailata. Hauska seura ja juhlahumu tekivät tehtävänsä ja allekirjoittanut viihtyi jatkoille asti.

Viikosta oli uusien asioiden oppimisen lisäksi myös suurta käytännöllistä hyötyä. Kirjoitimme kaikki yhden artikkelin Vapan blogiin ja saimme kukin takataskuumme hyvän juttunäytteen. Saimme myös tutustua kiehtoviin ihmisiin ja keskustella alastamme ammattilaisten kanssa. Nämä keskustelut sekä toimiston päivittäisten rutiinien seuraaminen antoivat aitoa vihiä siitä, millaista työ alallamme voi olla.

Viikko kului tietenkin valtavan nopeasti. Vapan perinteistä perjantaiskumppaa siemaillessani mietin, että voisinpa jäädä. Kun jätin merikorttelin taakseni, mietin jo innoissani tulevaisuutta. Yrityssafari avasi silmäni sille, minkälaisten asioiden parissa haluaisin lopulta tehdä töitä. Ennen kaikkea se kuitenkin herätti minut iloitsemaan etukäteen siitä kaikesta, mistä meillä medialaisilla on lupa ja mahdollisuus haaveilla.

Haluatko mukaan Median seuraavalle yrityssafarille? Pidä silmät auki Media ry:n Facebook-ryhmässä ja sähköpostilistalla!