Lehdet siirtyvät verkkoon. Palvelut siirtyvät verkkoon. Kaikki siirtyvät verkkoon.

Kuulostaa tutulta? Ehkä siksi, että verkkoon siirtymisestä on puhuttu vuosia. Kaikki suuret lehdet ovat olleet verkossa jo vuosia.

Verkon sisältöjen muoto on hakenut muotoaan. Parhaiten näyttävät toimivan lyhyet jutut, mutta myös pitkille on tilaa. Verkko nielee materiaalia loputtomasti, eikä tunne printin jakelu- tai taittokustannuksia.

Nyt on käynnissä jo verkon toinen kierros, ehkä jo useammaskin. Miten nyt asian haluaa laskea. Perinteisten mediasisältöjen siirtäminen uudelle alustalle on kokeiltu. On aika yrittää löytää uusia muotoa ja tehdä rahaa verkkosisällöillä. Kilpailu on kovaa.

On jopa harmillista, ettei Groteski ole aikaisemmin ollut tässä mukana. Nyt on täysin mahdotonta puhua aallon harjalla ratsastamisesta. Viestinnän opiskelijat ovat tyytyneet seuraamaan kehitystä sivusta, vaikka juuri meidän pitäisi olla aina haistelemassa uusia tuulia!

Totuus ei onneksi ole näin mustavalkoinen. Useat viestinnän opiskelijat ovat olleet verkon ja kaiken muunkin viestinnän aallonharjalla kaikkina näinä vuosina. Groteskin harmiksi he ovat olleet kehityksessä mukana niin tiiviisti, ettei resursseja vapaaehtoisvoimin tehtävään ainejärjestölehteen ole riittänyt.

On tehty kunnianhimoisesti printtejä, mutta verkosta on vain haaveiltu. Ehkä juuri siksi, että osaavat on ”ryöstetty” firmoihin töihin.

Viime vuonna verkko-Groteski otti kuitenkin ensimäiset hapuilevat askeleensa. Silloin eriytetty verkkotoimitus loi sivut, jotka jäivät kuitenkin julkaisematta laajemmin. Syynä taisi olla kiinnostus Instagram-journalismin kehittämiseen: se tuottikin näkyvyyttä ja mainetta ainakin yliopiston sisällä. Kiitos yliopistomme jähmeiden tietojärjestelmien, julkisuus ei levinnyt kovin laajalle.

Päätimme uuden päätoimituksen kanssa jatkaa hyvin alkanutta edellisen toimituksen työtä. Se on ollut pohjana nyt näkemillesi verkkosivuille. Kun perusinfrastruktuuri on rakennettu, graafisen ilmeen ja sisällön ajaminen sisään oli jo kohtuullisen helppoa.

Groteski on nyt uuden edessä. Se ottaa hapuilevia ensiaskeleitaan verkossa ja yrittää olla tallautumatta jo pitkään areenalla kasvaneiden jalkoihin. Verkkosivut uudesta Instagram-juttutyypistä puhumattakaan on hyvä keihäänkärki, mutta se ei anna mahdollisuutta jäädä laakereille lepäämään. On edelleen keksittävä uusia tapoja hyödyntää verkon mahdollisuuksia sisältöjen suhteen.

Uutta putkeen, siis.