Groteski meni selvittämään, kuinka moni maksoi The MAN -miestenmessuista 25 euroa, ja ennen kaikkea, miksi messut nähtiin tarpeelliseksi järjestää juuri nyt. Kaupan päälle vierailijat saivat taskuliinan, mutta toimittajat eivät. Taskuliinoista aiheutunut katkeruus voi vaikuttaa reportaasiin.

TEKSTI Vilma Ikola ja Heidi Puomisto KUVAT Vilma Ikola ja Heidi Puomisto

Groteski ei yleensä mene messuille, mutta kun menee, se pitää huolta, että on mahdollisimman kaukana tapahtuman kohderyhmästä.

Caps lockilla sukupuolta korostavalla KARHU The MAN -nimellä mainostetut messut ovat Tosi Miehille, jotka juovat Karhun uutta olutta. Ruohis-tapahtumatilassa maaliskuussa järjestetyt miestenmessut aiheuttavat valtsikakuplassa sen verran hilpeyttä, että paikalle on mentävä.

Messujen takana toimii naisyrittäjien tiimi, jonka etunenässä häärää Tua Backman, miesten asusteliikettä jo 20 vuotta pitänyt yrittäjä. The MAN on paitsi messut, myös miehille suunnattu blogi, jota “seurapiirikasvo, yrittäjä ja kolmen lapsen äiti” Backman pitää. Blogissa kirjoitetaan miehille muun muassa “herrain salongeista” sekä kryptisemmistä aiheista, kuten siitä, kuinka miehet ovat kuin parkkipaikkoja. Jälkimmäiselle lukusuositus – filosofisin ja visuaalisesti päräyttävin parkkipaikkamainos vähään aikaan.

Haastattelussa järjestäjä vaikuttaa hieman epävarmalta tapahtumansa onnistumisen suhteen. Hän kysyy useampaan otteeseen, mitä mieltä toimittajat ovat tapahtumasta – rehellisyyden nimissä on vastattava, ettei mieleen tule ketään, joka vastaisi The MANia, jolle messut on suunnattu. Kysyttäessä jokaisen miespuolisen tuttavan kommentti messuista on luokkaa “mitä helvettiä ja miksi”.

 

Kohderyhmä, 30-50 -vuotiaat liikemiehet, onkin rajattu Backmanin lähipiirin mukaan. Hänelle The MAN ei ole stereotypia äijästä, vaan miespuolisten läheistensä kuva. Backman kiistää väitteen messujen stereotyyppisestä maskuliinisesta mieskuvasta.

Hän vetoaa siihen, että messuilla on tarjolla astrologiaa, rakkaudesta luennoiva Angel Goa sekä neuvoja taidesijoittamiseen ja mausteiden käyttöön (!). Termiä toksinen maskuliinisuus tapahtuman järjestäjä ei tunne, mutta kiistää sen edustamien stereotypioiden vahvistamisen.

Kun on sitä astrologiaa.

 

Pääjärjestäjä korostaa useaan otteeseen, että messuissa ei ole kyse yhteiskunnallisesta kannanotosta vaan kaupallisesta toiminnasta. Kuitenkin Backmanin puhe ohjautuu uudestaan ja uudestaan feminismiin ja #MeToo -kampanjaan. Miestenmessujen ilmaantuminen tuntuu väkisinkin vastaiskulta ja statementilta, kun keskustelu seksuaalisen häirinnän ympärillä ei ole osoittanut laantumisen merkkejä.

Suhtautuminen sekä #MeToo-kampanjaan että feminismiin on kriittinen – #MeToo alkoi hyvänä asiana, mutta meni Backmanin mielestä liian pitkälle. #HeToo-kampanjalle olisi hänen mielestään tilausta. Miestenmessuja vastustavat vain feministit.

Backman korostaa, että tapahtuman takana ovat nimenomaan naiset. “#MeToon hyökkääminen meidän tapahtumaa vastaan tarkoittaa, että on ensisijaisesti hyökännyt naisia vastaan.” Hyökkäämisellä Backman viitannee someirvailuun messuista ja maskuliinisuuden hauraudesta.

Feminismistä on tullut hänelle kirosana. Itseään hän tituleeraa vahvaksi naiseksi ja myöntää olevansa konservatiivisten sukupuoliroolien kannattaja. Messuja hän perustelee yksinkertaisesti sillä, että suomalainen mies ansaitsee omat messut.

Backman kokee, että enemmistön edustuksesta on huolehdittava. “Aina sanotaan, että vähemmistöt pitää sallia. Tottakai, mutta myös vähemmistöjen pitää sallia enemmistöt”, Backman sanoo. “Kaikkien kukkien pitää antaa kukkia, myös vähemmistön pitää antaa enemmistön kukkia.”

Millaisia enemmistön kukkia The MAN -messuilla sitten kukkii?

 

Ainakin tarjolla on sitä Karhun kaljaa, Backmanin yrityksen asusteita kuten solmioita ja taskuliinoja, kalastusoppaan palveluja ja parranajoa. Pisteillä on suhteellisen hiljainen tunnelma, ja jotkut niistä seisovat tyhjinä ilman näytteilleasettajia.

Backman mainostaa tapahtuman olevan oppimismessu. Suuntamme tietenkin kohti seksilelujentäyteistä pöytää. Seksologi Satu Söderström kertoo olevansa paikalla kertomassa miehille ”mitä naisen vaginan kanssa voi tehdä, mistä löytyy G-piste ja että esimerkiksi klitoriksen voi ottaa hupun alta esiin, ja että se ei oo starttinappula.

Söderström on hyvällä asialla. Ikävä kyllä piste ei kerää yleisöryntäystä.

Yhteistyökumppaneista korkeinta profiilia on Kyrö Distillery Company, jonka edustajan oli ohjelman mukaan määrä nousta lavalle puhumaan. Häntä ei kuitenkaan näkynyt, ja lavalle asteli joku, joka näki asiakseen valitella, että pian ei mitään saa tehdä eikä kehenkään koskea. Tämän enempää emme uskaltaneet kuunnella. Kyrö ei ole kommentoinut vetäytymistään.

Yllättäen haastatellut näytteilleasettajat tuntuvat hieman kyseenalaistavan messujen asetelmaa. Haastatteluissa toistuu ajatus siitä, että messuilla ollaan, mutta naiset käyttävät yhtä lailla heidän tuotteitaan ja palvelujaan. Voisi herätä kysymys, että miksi herran vuonna 2018 sitten tarvitsee rajata messut sukupuolen mukaan.

Tapahtuma lupaa olla jopa vuosittainen! Groteski ehdottaa järjestäjälle kuitenkin ensi vuodeksi ihmismessuja tai vaikka jet set business lyfe -messuja, sillä “itsestään huolehtivia miehiä” ei vierailijoiden määrän perusteella ole kovin montaa.

Groteskin mielestä ainut varma asia, jossa messut onnistuvat, on pääjärjestäjän tavoittelema tilan antaminen enemmistölle – sitä riittää!

Koska paikalla ei ole ketään.