Tämän päivän artisti ei voi laskea sen varaan, että yleisö pääsisi uuteen musiikkiin käsiksi vasta kun levy on kaupan hyllyllä. Julkaisemattomia albumeja vuodetaan nettiin sitä todennäköisemmin, mitä odotetumpi julkaisu on.

TEKSTI Maria Tuomela KUVAT Sandra Prami

 

Albumin vuotaminen nettiin on julkaisijalle ja artistille paitsi taloudellinen taakka myös viestinnällinen kriisi. Tilanteeseen voi reagoida sosiaalisessa mediassa monenlaisilla tavoilla. Groteski keräsi albumivuotojen someselvittelyistä viimeaikaisia esimerkkejä.

 

Somestrategia #1: Hämää.

Islannin kuuluisimman pop-artisti Björkin neljä vuotta odotettu Vulnicura-albumi vuodettiin nettiin kokonaiset kaksi kuukautta ennen julkaisupäivää. Björk ratkaisi kriisin naamioimalla vuotamisen yllätysjulkaisuksi, josta hän ilmoitti Twitterissä. Albumi julkaistiinkin virallisesti iTunesissa heti kun tieto vuotamisesta alkoi levitä. Kärsimättömimmiltäkin kuuntelijoilta saatiin siten käärittyä voittoja talteen.

 

Somestrategia #2: Julkaise raivomanifesti.

Kuukautta ennen Björkin tapausta Madonnan hartaasti työstämältä Rebel Heart -albumilta vuodettiin keskeneräisiä kappaleita. Madonna suuttui kappaleiden vuotamisesta ja julkaisi Instagramissa raivopäisen manifestin, jossa hän syytti vuotajia terrorismista ja taiteellisesta raiskauksesta. Pop-diiva myös haastoi syylliseksi osoittautuneen hakkerin oikeuteen.

Madonna on ennenkin tulistunut musiikkinsa laittomasta vuotamisesta.

Vuonna 2003 American Life -albuminsa julkaisun kynnyksellä Madonnan sanotaan laittaneen liikkeelle tekaistuja mp3-tiedostoja syöteiksi, joihin hakkereiden odotettiin tarttuvan. Tiedostoihin käsiksi päässeet kelmit hämmästyivät, kun uusien kappaleiden sijaan tiedostot sisälsivät Madonnan itsensä nauhoittaman vihaisen ääniviestin: ”What the fuck do you think you’re doing?”

 

Somestrategia #3: Haistattele pomoille.

Hämmentävin esimerkki albumivuodoista lienee Angel Hazen Dirty Gold –debyyttialbumiin liittyvä itsetuhoinen tapaus vuodelta 2013. Räppäri vuosi Twitterissä oman debyyttialbuminsa tarkoituksenaan haistatella levy-yhtiölle. Levy-yhtiö olisi halunnut istua valmiin julkaisun päällä vielä pari kuukautta, mutta artisti kävi kärsimättömäksi. Hän halusi lunastaa lupauksensa faneille ja julkaista levyn heti, kun se oli valmis. Angel Hazen vihainen Twitter-tilitys nosti esiin skandaalin levy-yhtiön ja artistin tulehtuneista väleistä.

Tunnekuohuissa tehty albumivuoto teki myös tuhoisaa jälkeä levymyynnille. Albumia myytiin Yhdysvalloissa alle tuhat kappaletta ensimmäisellä myyntiviikolla.


 

Kuvitus:  Sandra Prami